Ați auzit că s-a spus: „Ești cât dăruiești!” (Ernest Bernea). Concluzia logică a acestei afirmații este simplă, dar ca să nu vă obosesc punându-vă pe gânduri am să încerc o explicitare: ești atât timp cât dăruiești, iar dacă nu dăruiești, nu ești deloc. Am putea extrage din această afirmație, din substratul ei figurat, o imagine concretă care ar creiona un cerc vicios, dar un cerc vicios într-un sens pozitiv. Să îi spunem atunci: „cerc virtuos”. Acest „univers” al darului are la bază conștiința dependenței reciproce între participanții la o acțiune comună sau între membrii unei comunități ce tinde spre dezvoltare. Fiecare membru este conștient de importanța pe care o are aportul său și, de aceea, știe că pentru a-și păstra „a fi-ul” trebuie să-l pună în practică pe „a dărui”. Acest fapt pare de necontestat și e recomandat tuturor, însă fiecare este liber să urmeze sau nu acest principiu.
Dar ce înțelegem noi prin dar? Tu ce înțelegi? Unii consideră că un obiect material cu valoare utilitară sau simbolică (aceste două categorii de apreciere depinzând de fiecare caz în parte) ar putea defini îndeajuns de bine „darul”. Alții văd darul ca pe o capacitate înnăscută de a putea excela într-un anumit domeniu fără prea multe bătăi de cap; cu alte cuvinte: a avea talent. Aceste două definiții se înscriu în sfera socio-antroplogică. Dar mai există un sens pe care îl găsim, de această dată, în sfera religiosului. În acest caz aflăm că viața, lumea înconjurătoare, ființa în totalitatea ei este un dar, un semn al bunăvoinței Celui Atotputernic (oricare ar fi numele acestuia în feluritele religii). Iar pentru noi, creștinii, culmea manifestării acestei bunăvoințe, a fost și este Întruparea lui Dumnezeu în persoana lui Isus.
Acum, având în vedere contextul în care trăim, ne mișcăm și suntem, vă propun să mă însoțiți într-o scurtă călătorie în lumea Evangheliilor, o lume presărată cu pilde și îndemnuri care mai de care mai sugestive în legătură cu această temă a darului și a dăruirii. Nu vă sunt necunoscute toate acele pasaje în care Isus, predicând, pe munte sau pe mare, prin cetăți și sate, spune: „Faceţi bine şi daţi cu împrumut fără ca să aşteptaţi nimic!” sau „Cereţi şi vi se va da!”. Având speranța că toate acestea vă sunt destul de clare, eu aș dori să aduc în imaginația voastră un alt pasaj din primele pagini ale Evangheliei după Matei: vizita magilor. O stea, un staul și un prunc. Apar în scenă trei magi veniți dinspre Răsărit. Aceștia își motivează prezența argumentând că o stea le-a anunțat nașterea unui mare conducător și apoi „deschizând tezaurele lor, i-au oferit daruri: aur, tămâie şi smirnă” (Mt 2,11). În afară de cadrul descris și de personajele mai mult sau mai puțin regale, ceea ce se petrece acolo nu este ceva nou, nici pentru vremea respectivă și nici pentru noi. Deoarece, oamenii, considerați zoon politikon (animale sociale), trăiesc într-o dependență reciprocă, iar pentru menținerea, crearea sau recrearea unor legături, și-au dat seama că se pot folosi de anumite lucruri pentru a câștiga bunăvoința semenilor lor. Nu am pretenția și nici dreptul de a mă considera un autentic interpret al textului sacru, însă, dacă ar fi să citim acest fragment dintr-un punct de vedere social, am putea considera că acești magi urmăreau tocmai acest lucru: stabilirea unor relații diplomatice cu noua familie regală, cu noul mare conducător în speranța unei alianțe bilaterale.
Părăsind acest tărâm biblic, însă rămânând în aceeași sferă a legăturii dintre daruri și diferitele ocazii speciale, și ajungând pe meleagurile mioritice ale țării noastre să vorbim puțin despre dar sau înțelesurile sale în conștiința românească. Nu am luat contact cu toate acestea în mod direct, ci prin intermediul unei cărți intitulate „Eseu despre dar”, care a fost scrisă de către un antropolog, etnolog și sociolog francez din secolul trecut, Marcel Mauss. Printre multe altele, din această carte puteți afla că, în timpurile moderne, se remarcă o prevalență a darului contractual, adică întemeiat pe schimbul reciproc și interesat. Se pare că aspectul simbolic și gratuit al darului și-a cam pierdut din consistență și a fost trecut în categoria aspectelor neglijabile. Însă, pentru că, totuși, „speranța moare ultima”, se pare că tot mai există o șansă. Se pare că niște cercetători au făcut niște muncă pe teren și în călătoriile lor au ajuns și prin România. Aici au descoperit, spre marea lor uimire și a noastră mândrie națională că, în comunitățile rurale, se mai poate întâlni ideea, pusă în practică, de dar gratuit oferit celor din jur sau lui Dumnezeu ca semn al comuniunii. Astfel, putem vorbi despre câteva ipostaze ale darului sau, așa cum este el mai comun întâlnit, ale pomenii în tradiția românească.
Cu siguranță ați auzit de așa numitul „dar al primului rod”. Este foarte prezent în contextul veterotestamentar. Poate nu știați, dar țăranul român, care a auzit mai multe sau mai puține despre peripețiile evreilor, are această conștiință că primele roade ale câmpului trebuie oferite în dar sau ca ofrandă celor mai puțin avuți sau la o masă comună.
Un alt tip de dar este cel adus cu ocazia nașterii unui nou membru într-o comunitate. De această dată sensul acestui dar este acela de a îmbuna vocile destinului, așa numitele „Ursitoare”, pentru a-i prezice copilului un viitor bun.
Un dar foarte comun și cu un înțeles simbolic foarte profund este reprezentat de pâine și vin. Acestea două reprezintă sârguința țăranului care și-a vărsat sudoarea muncind pământul. El privește aceste roade (grâu și struguri) ale pământului binecuvântat de Dumnezeu și ca un rod al faptului că a pus suflet în munca sa. Deci, într-un fel, în acestea se află și o parte din el. De aceea, atunci când oferă un colț de pâine sau un pahar cu vin, el își spune în sinea lui că: „Dăruind, te dăruiești pe tine!”
Un ultim exemplu este legat de darul pentru cei răposați, numit și „praznic” sau „comândare”. S-ar putea spune multe povești legate de această datorie, considerată sfântă, de a oferi un dar, o jertfă pentru odihna unui suflet. Omul (poate nu chiar toți oamenii) trăiește cu credința că dacă nu dai ceva în numele răposatului, acesta se întoarce și își cere dreptul. Nu aș putea să vă asigur de credibilitatea unora care afirmă că ar fi avut astfel de experiențe, dar știți că o pomană nu e niciodată în plus. Pe lângă toate aceste motivații mai mult sau mai puțin realiste și convingătoare, psihologii ne spun că pomana nu face bine doar răposaților, ci este și o bună strategie de liniștire, utilă regăsirii confortului psihic al celor rămași în viață.
Depășind puțin acest aspect material al darului, să aruncăm o privire și în tabăra sensurilor mai spirituale. M-am gândit ca în această a doua parte să dezvolt puțin tema încercând să ofer un răspuns, poate puțin subiectiv, acestei întrebări: „Cum se transformă omul în dar?” Destul de simplu: „Dăruindu-se!” Răspunsul e mai simplu decât mi-aș fi dorit eu, așa că ar merita să explicităm ca să se înrădăcineze cât mai bine ideea în mintea fiecăruia. Deci, fiecare om are ceva de dăruit lumii în care trăiește. Tu ai ceva de dăruit! Da, chiar și tu! Toți suntem înzestrați cu un dar pe care trebuie să îl fructificăm, să oferim celuilalt din rodul obținut. Însă de multe ori nu reușim să facem acest lucru. Din ce cauză? Fiecare își poate răspunde în particular, însă aș dori să ofer și eu un răspuns posibil.
I-ați auzit pe mulți afirmând, în contexte dintre cele mai felurite, următoarea expresie: „Dăruind, vei dobândi!”. Mulți i-o atribuie lui Nicolae Steinhardt, care a și scris o carte cu acest titlu în care puteți găsi și sursa lui de inspirație. Adevăratul sens, spre care ne trimite și Steinhardt, îl putem găsi într-un text al poetului Henri Michaux. Am să redau în câteva idei acea povestire. E vorba despre un tânăr care bate la porțile unei mănăstiri unde ar dori să se călugărească. În discuția cu abatele, îi mărturisește acestuia: „Să știți, Părinte, că nu am nici credință, nici lumină, nici esență, nici curaj, nici încredere în mine și nici nu pot să-mi fiu mie de ajutor, iar altora cu atât mai puțin; nimic nu am”. Iată omul în starea de inutilitate, am spune noi! Firesc ar fi fost să fie respins, nu? Se pare că nu! Abatele îi răspunde: „Ce are a face! Nu ai credință, nu ai lumină? Dându-le altora, le vei avea și tu. Căutându-le pentru altul, le vei dobândi și pentru tine. Pe fratele acesta, pe aproapele și semenul tău ești dator să-l ajuți cu ce nu ai. Nu din prisosul, nu din puținul tău, ci din neavutul tău, din ceea ce crezi că nu ai, dar este în tine”.
În continuare, pentru a înțelege mai bine, permiteți-mi să mai fac încă o dată uz de imaginația voastră. Aveți o floare în mână: noi toți nu suntem diferiți de aceasta. Așa cum floarea este unică și noi suntem unici. Toți avem ceva special pentru care merităm să fim calificați drept buni, frumoși și autentici. Însă viața, punându-ne adesea la încercare limitele aferente umanității noastre, se folosește de căi uneori prea dureroase pentru a ne învăța o nouă lecție. Ne lovește în față cu fel de fel de dezamăgiri, ne rupe câte o petală a încrederii, ni le rupe încetul cu încetul pe toate, iar atunci când întrevedem puțină lumină, puțină speranță, tocmai atunci ne frânge și ne aruncă la gunoi. Iar atunci când ești frânt și înconjurat de visurile tale transformate în gunoi, e greu să mai crezi în darul tău, să te mai simți special. Însă, tocmai în astfel de momente, ai parte de o întâlnire cu un necunoscut care îți spune: „Văd ceva în tine! Nu știu ce este, dar putem afla împreună, dacă vrei!”.
S-ar putea ca și ție să ți se fi întâmplat să te privești în oglindă și, în loc să vezi în tine acel „om-dar”, să vezi un alt exemplar din categoria „vieți ratate”. Însă, dacă ai ajuns până la capătul acestui discurs, am speranță că în tine tocmai s-a reaprins dorința de a-ți visa viața, de a începe să-ți îndeplinești visurile și de a oferi un dar neprețuit celorlalți: pe tine.
Emil Tamaş