Cine nu a avut în viaţă momente de durere extremă? Cine nu a simţit uneori dorinţa de a renunţa? Cine nu s-a simţit uneori singur, extrem de singur, având senzaţia pierderii oricărei speranţe? Nici cei mai faimoşi, bogaţi și importanţi oameni din lume nu sunt scutiţi de momente de solitudine şi extremă amărăciune. Este exact ceea ce s-a întâmplat cu unul din cei mai remarcabili compozitori ai tuturor timpurilor – Ludwig van Beethoven, născut la Bonn, Germania, în anul 1770 şi decedat la Vienna, Austria, în 1827.
Beethoven trecea prin una din acele perioade de tristeţe deplină, sumbre şi întunecate. Era foarte trist şi deprimat după moartea prinţului Germaniei, care a fost binefăcătorul său şi un al doilea tată. Tânărul compozitor suferea de o mare lipsă de afecţiune. Tatăl său, un beţivan care obişnuia sa îl agreseze fizic, a murit pe străzi din cauza alcoolismului. Mama sa a murit foarte tânără. Fratele său biologic nu l-a ajutat. În plus, simţea că boala de la urechi i se înrăutăţea. Simptomele surdităţii începuseră să îl deranjeze, făcându-l nervos şi iritabil.
Beethoven putea auzi doar printr-un fel de trompetă introdusă în ureche. Totdeauna purta cu sine un caiet de notiţe, unde oamenii puteau să scrie şi să comunice cu el. Observând ca nimeni nu îl înţelegea şi nu voia să-l ajute, Beethoven se retrăgea în sine şi evita oamenii. De aceea şi-a câştigat faima de mizantrop. Din toate aceste motive, compozitorul a căzut într-o adâncă depresie. Se şi pregătise sufleteşte, spunându-şi că poate era mai bine pentru el să se sinucidă.
Mâna atât de necesară de ajutor a venit printr-o tânără femeie oarbă care locuia în aceeaşi casă unde el se mutase şi care, într-o noapte, i-a spus, ţipându-i la ureche:
Ascultând-o, Beethoven a fost mişcat până la lacrimi. La urma urmei, el putea sa vadă! El putea compune muzică şi putea s-o transcrie pe hârtie!
O puternică dorinţă de a trăi a revenit la Beethoven şi l-a călăuzit să compună una din cele mai frumoase piese de muzică din toate timpurile: Sonata lunii! În tema ei principală, melodia imită şi seamănă cu paşii înceţi ai oamenilor, posibil ai lui Beethoven şi ai altora, ducând sicriul prinţului Germaniei, prietenul, patronul şi binefăcătorul său. Uitându-se la cerul luminat de luna argintie şi amintindu-şi de tânăra femeie oarbă şi întrebându-se în acelaşi timp de motivele morţii dragului său prieten, el s-a cufundat într-o adâncă meditaţie. Unii învăţăcei în muzică spun că notele care se repetă insistent în tema principală a primei părţi a Sonatei ar putea reprezenta silabele întrebării Warum? („De ce?”) sau ale unui cuvânt asemănător în limba germană.
Anii de după învingerea tristeţii, suferinţei şi durerii au venit cu incomparabila operă Oda bucuriei din a sa „Simfonia a IX-a”, capodopera sa, care a încoronat munca de o viaţă a acestui compozitor. Şi-a intrepretat opera prima oară în anul 1824 dar, fiind total surd, nu a putut auzi aplauzele. Unul dintre soliştii săi l-a întors blând, ca să vadă mulţimea aplaudând, ovaţionând şi vibrând. Se spune că Oda bucuriei exprimă gratitudinea și recunoștința lui Beethoven faţă de viaţă şi față de Dumnezeu pentru că nu s-a sinucis. Şi toate acestea muţumită acelei femei tinere oarbe care l-a inspirat în dorinţa de a traduce în note muzicale o noapte luminată de lună: razele lunii împletindu-se în dulcile acorduri ale frumoasei melodii.
Folosindu-şi sensibilitatea, Beethoven, compozitorul care nu putea auzi, a conturat prin această minunată melodie frumuseţea unei nopţi scăldată de razele lunii, pentru o fată care nu o putea vedea cu ochii săi fizici.
Ovidiu Căliman