Categorii

Roma, relicve atribuite lui Petru într-o biserică din Trastevere

Cu siguranţă există găsirea mormântului său şi a cultului foarte vechi care i-a fost dat pe colina Vatican unde a îndurat martiriul şi unde se ridică acum bazilica „Sfântul Petru”. Dar soarta oaselor sale a fost îndelung învăluită în mister. Deşi arheologa Margherita Guarducci era sigură că le-a găsit, iar Paul al VI-lea la 26 iunie 1968 a anunţat că „au fost identificate în aşa fel încât putem considera convingător”, drama despre relicvele lui Petru nu se poate considera încheiată. Acum un nou capitol: lucrările de restaurare în biserica „Santa Maria in Cappella”, la Trastevere, au adus la lumină, într-un altar medieval, două oale care conţin (presupusele) relicve ale primilor papi, inclusiv sfântul Petru. Fragmente de os care s-ar adăuga aşadar la cele păstrate în subsolurile vaticane. Evenimentul este relatat de Barbara Carfagna în emisiunea „Codice”, transmisă pe Rai Uno mâine la 23.30. Biserica „Santa Maria in Cappella”, proprietate a familiei Doria Pamphilj, a fost consacrată la 25 martie 1090, de doi episcopi, Ubaldo al diecezei de Sabina şi Giovanni al celei de Tuscolo. O inscripţie din acea vreme pe piatră, studiată de arheologul Cristiano Mengarelli, atestă că au fost adunate acolo relicve importante: lista începe cu un fragment din haina Sfintei Fecioare Maria (negăsită în altar), şi continuă citând relicvele sfântului Petru şi ale papilor Corneliu, Calixt şi Felix, la origine înmormântaţi în diferite cimitire. Apoi ale martirilor Hipolit, Anastasiu, Melix şi Marmenia. „Acest ansamblu de relicve apare, cu diferite combinaţii, în alte consacrări documentate pentru această perioadă pentru alte biserici”, afirmă arheologul.

Deşi cavitatea-relicviar realizată chiar sub masa altarului de marmură n-a rămas mereu sigilată – sunt atestate două recunoaşteri, în secolul al XVII-lea şi la sfârşitul secolului al XIX-lea – s-a pierdut amintirea existenţei sale şi a conţinutului său. Templul, închis din 1982 datorită problemelor de structură, a fost în sfârşit obiect al lucrărilor în ultimii ani. Şi aici, aşa cum relatează martorul descoperirii Massimiliano Floridi, soţ al principesei Gesine Pogson Doria Pamphilj, relicvele au fost descoperite de un muncitor care muta masa altarului. Caseta-relicviar din plumb conţinea două oale de mici dimensiuni din ceramică purificată îmbrăcată cu email plumbifer, cu respectivele capace realizate dintr-o placă de plumb având imprimate deasupra scrijelite numele sfinţilor, repetate, cu grafie diferită, în plachetele din aliaj de plumb puse în interiorul celor două vase. Conform arheologului Mengarelli este vorba despre piese care datează din epoca în care biserica a fost consacrată. Relicvele, în noi contenitoare, au fost predate la Vicariatul din Roma, care a pus sigilii noi.

Biserica „Santa Maria in Cappella” este legată de Urban al II-lea, înainte de călugărie Eudes de Châtillon (papă legitim din 1088 până în 1099), citat în lespedea de întemeiere, care trăia în Insula Tiberină. În acea vreme la Roma locuia şi antipapa Clement al III-lea (1080-1100), ales de împăratul Henric al IV-lea, care ocupa palatul Lateran. Există ipoteza că biserica din Trastevere ar fi putut fi folosită drept capelă de pontiful legitim când se afla în oraş.

Încă nimic nu e posibil de spus despre provenienţa relicvelor nici despre autenticitatea lor. În timp ce acelea venerate în „Sfântul Petru”, în locul în care a fost identificat cu certitudine mormântul principelui apostolilor, sunt compatibile cu rămăşiţele pământeşti ale unui om care a trăit în primul secol după Cristos. În aşteptarea de noi examinări şi eventual a unei confruntări între diferitele relicve din Urbe atribuite lui Petru, drama continuă.

 

De Andrea Tornielli

(După Vatican Insider, 31 august 2017)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.