Categorii

Mosul eliberat, Sako: „Creştinii să se întoarcă în loc să se certe între ei”

„Creştinii trebuie să se întoarcă în grabă ca să-şi reia pământurile lor înainte ca alţii să le ia, în loc să piardă timp ca să aştepte, să discute şi să dezbine comunitatea”. În ziua de după eliberarea oraşului Mosul şi într-un timp aşa de plin de necunoscute pentru viitorul Irakului, patriarhul caldeu Luis Raphael Sako lansează un avertisment sever creştinilor irakieni. Face asta printr-un mesaj în care nu ascunde că în Irak „mai este drum lung şi dificil de parcurs” pentru a dezrădăcina ISIS-ul, a reconstrui ceea ce a fost distrus şi a obţine cu adevărat pace, siguranţă şi stabilitate. Dar tocmai pentru aceasta – precizează Sako – ora prezentă „este ora adevărului”, în care creştinii irakieni trebuie să demonstreze că „au învăţat lecţia” şi „să fie fideli faţă de pământul părinţilor lor şi al bunicilor lor, faţă de propria identitate, istorie şi moştenire”.

Întoarcerea în ţinuturile de unde în 2014 Statul Islamic i-a constrâns să fugă este, conform patriarhului caldeu, „o angajare morală”. „A recupera proprietăţile, a cere reparare pentru daune, a obţine propria parte de ajutoare şi protecţie, de înţelegere cu guvernul central irakian, cu guvernul regional din Kurdistan şi cu comunitatea internaţională”, explică el. Dar pentru a obţine toate acestea – adaugă el – în acest moment este nevoie de trei paşi concreţi din partea comunităţilor creştine. Primul este desigur reconstruirea caselor şi infrastructurilor la Mosul şi în Câmpia Ninive; o angajare, precizează patriarhul, pentru care creştinii trebuie „să-şi unească forţele”, stând departe „de toate chestiunile care pot complica această lucrare”.

Apoi o a doua cerere este aceea de a da viaţă „unui team restrâns şi eficace de 7-10 persoane înţelepte”, capabile să devină purtători de cuvânt ai creştinilor şi să-şi asume responsabilitatea raporturilor „cu persoanele juste la nivel naţional şi internaţional”. O misiune deosebit de delicată: tocmai diviziunile politice dintre creştinii irakieni – împletite cu tentaţia sectarismului care se răspândeşte în Irak astăzi – sunt una dintre plăgile pe care de mult timp le denunţă patriarhul. De aici indicaţia clară a condiţiilor care ar trebui să distingă acest grup de personalităţi: „Renunţarea la interesul personal, spirit de solidaritate şi colaborare, capacitate de a depăşi diferenţele interne şi chiar disponibilitatea de a intra în raporturi constructive cu musulmanii şi celelalte grupuri etnice”.

În sfârşit, tot în această linie, Sako indică a treia necesitate urgentă: deschiderea unei structuri mediatice care să vorbească în numele creştinilor irakieni „în mod profesional şi cu o viziune amplă”. Asta desigur pentru a face în aşa fel încât glasul lor să fie ascultat la nivel naţional şi internaţional. Dar nu numai atât: un canal informativ unitar, explică patriarhul, ar fi foarte important chiar şi pentru creştinii irakieni. „Ar ajuta la depăşirea dificultăţilor – scrie el – de a transforma diferenţele în unitate, solidaritate, participare activă. Precum şi de a promova acea cultură a deschiderii care singură poate ajuta la obţinerea păcii, stabilităţii şi a unei vieţi demne pentru ei şi pentru toţi cetăţenii”.

Cu aceste indicaţii, precizează în sfârşit patriarhul, Biserica nu vrea să se propună ca „un înlocuitor al politicienilor” şi nici să stea lângă ei, ci numai „să afirme adevărul cu privire la chestiunile publice, în special în ceea ce priveşte construirea păcii, dreptatea şi necesitatea de a oferi o viaţă frumoasă tuturor cetăţenilor, dincolo de afilierile lor confesionale”. Pentru aceasta, conclude Sako, „Biserica, după exemplul lui Isus, continuă să-i iubească şi să-i slujească pe toţi” şi îi cere lui Dumnezeu să ocrotească pe fiecare irakian şi să permită celor exilaţi „să se întoarcă şi să trăiască în pace cu proprii vecini musulmani, yazidi, turcomani şi shabaki, construind cu ei un viitor mai bun bazat pe experienţa istorică a coexistenţei, trăite deja aici în trecut”.

 De Giorgio Bernardelli

(După Vatican Insider, 12 iulie 2017)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.