Categorii

Întâlnire între Kiril şi Bartolomeu la sfârşitul lui august, o ocazie riscantă

Patriarhul de Moscova, Kiril, se pregăteşte să-l viziteze la Constantinopol pe fratele său Bartolomeu, patriarh ecumenic de Constantinopol, primus inter pares între capii Bisericilor ortodoxe. Întâlnirea este fixată pentru 31 august, în ajunul Sinodului „lărgit” al patriarhiei ecumenice, cel care se reuneşte o dată la trei ani şi la care participă şi Biserici din diaspora ortodoxă care sunt sub jurisdicţia directă a „Bisericii mamă” de Constantinopol.

Întâlnirea de la sfârşitul – anticipată in primis de un sit grec de informaţie religioasă – ar putea însemna un punct de cotitură cu privire la „dosarul ucrainean” care de mult timp pune sub stres raporturile dintre Bisericile ortodoxe, chemate să ia poziţie în disputa canonico-ecleziologică dintre scaunele de Moscova şi de Constantinopol cu privire la viitorul ortodoxiei în Ucraina.

În acea ţară, sectoarele politice şi ecleziale cer cu insistenţă ca patriarhia de Constantinopol să-şi dea sprijinul său canonic recunoaşterii unei Biserici ortodoxe naţionale, total independente de patriarhia de Moscova. În timp ce exponenţii maximi ai ortodoxiei ruse – ca mitropolitul Hilarion de Volokolamsk – profeţesc că „va curge sânge” dacă crearea unei Biserici ortodoxe independente, puternic susţine de actuala conducere politică de la Kiev, va avea loc efectiv (şi se va realiza o ruptură care i-ar lua Bisericii de Moscova jurisdicţia asupra diecezelor şi parohiilor care aparţin actualmente Bisericii ortodoxe ruse legate cu un status de autonomie cu patriarhia moscovită).

Agenda şi tacticile

Indiscreţia cu privire la întâlnirea iminentă dintre Bartolomeu şi Kiril a fost confirmată de ambele patriarhii. Dar şi în comunicatele de confirmare se observă accente diferite. De la Constantinopol/Istanbul informează că cererea întâlnirii a venit de la Moscova, că patriarhul Kiril va fi însoţit de o delegaţie care-l cuprinde pe mitropolitul Hilarion şi că în centrul colocviilor va fi problema Bisericii ortodoxe din Ucraina şi cererea venită la patriarhia de Constantinopol de a-i recunoaşte autocefalia. Mitropolitul Ekpidofor de Bursa, episcop din patriarhia ecumenică, a declarat şi că reprezentanţii patriarhiei de Moscova vor fi chemaţi să dea cont despre polemicile ridicate de sectoare ale Bisericii de Moscova împotriva exponenţilor de prim plan ai patriarhiei ecumenice, începând de la Bartolomeu. Confirmările oficiale ale întâlnirii venite de la Moscova apar mult mai laconice: purtătorii de cuvânt oficiali al patriarhului (preotul Alexander Volkov) şi al Departamentului Relaţiilor Externe (protopopul Nicolay Balshov) au confirmat că întâlnirea va fi, dar au adăugat că agenda conversaţiilor este încă pe cale de definire.

Tonurile diferite ale comunicatelor par să confirme tacticile mediatice şi de politică ecleziastică ce au dominat în manieră crescândă confruntarea intra-ortodoxă cu privire la problema ucraineană. În ultimele săptămâni, patriarhia ecumenică, invocând prerogativele sale de „Biserică mamă” a ortodoxiei, a trimis reprezentanţii săi să-i viziteze pe capii celorlalte Biserici ortodoxe – inclusiv cea rusă – pentru a înregistra orientările prevalente în sânul ortodoxiei în faţa ipotezei de acordare a autocefaliei (independenţă deplină) unei Biserici naţionale în Ucraina. Rezultatele acestui sondaj deosebit n-au fost publicate, dar între timp mass-media ruseşti legate cu patriarhia de Moscova au dat mare relevanţă pronunţărilor unor înalţi ierarhi ortodocşi – ca patriarhul Theodosios de Alexandria, sau reprezentanţii Bisericii ortodoxe din Georgia – care deocamdată stigmatizează „presiunile politice” făcute pentru a favoriza recunoaşterea unei Biserici ortodoxe ucrainene independente.

Şi celebrările recente pentru a 1030-a aniversare a aşa-numitului «Botezul lui Rus’» – indicat drept actul iniţial al convertirii la creştinism din partea slavilor orientali – au devenit ocazie pentru a încerca să se descifreze sensibilităţile diferitelor Biserici şi comunităţi ortodoxe cu privire la problema ucraineană. O delegaţie a patriarhiei ecumenice de Constantinopol – condusă de mitropolitul Emmanuel de Franţa – la invitaţia preşedintelui ucrainean Petro Poroshenko a luat parte la celebrările pentru Botezul lui Rus’ care au avut loc la Kiev. Emmanuel i-a dus lui Poroshenko şi un mesaj al patriarhului ecumenic, în care Bartolomeu scrie printre altele că Scaunul de Constantinopol, în virtutea grijii sale tradiţionale faţă de unitatea creştinilor ortodocşi pentru depăşirea schismelor şi dezbinărilor, „a luat iniţiativa de a reface unitatea credincioşilor ortodocşi din Ucraina, cu obiectivul final de a acorda autocefalia Bisericii ucrainene”.

În aceleaşi zile, la Moscova, la celebrările pentru cei 1030 de ani ai Botezului lui Rus’ convocate de Biserica ortodoxă rusă au luat parte reprezentanţii a 10 Biserici ortodoxe, inclusiv patriarhul Theodoros de Alexandria şi al întregii Africi. Mass-media apropiate de patriarhia de Moscova relatează că toţi reprezentanţii Bisericilor ortodoxe prezente ar fi exprimat propriul sprijin Bisericii ortodoxe ruse şi Bisericii ortodoxe canonice ucrainene legate cu Moscova, împotriva pretenţiilor de independenţă susţinute de grupuri „ucrainene schismatice”.

Contraste extenuante

În trecutul recent, patriarhia ecumenică şi cea de Moscova au trăit deja perioade dificile şi perioade de black aut în relaţiile bilaterale prin controverse şi polemici legate de chestiuni de jurisdicţie asupra Bisericilor şi comunităţilor ortodoxe prezente în teritoriile ex-sovietice. Până acum au găsit mereu modul de a reface. Tentativa nereuşit a patriarhiei de Moscova de a boicota conciliul panortodox convocat de patriarhul Bartolomeu la Creta în 2016 a lărgit distanţa. Acum, problema ucraineană riscă să infecteze rănile deschise în ţesutul de comuniune care ţine unite Bisericile ortodoxe, mai ales dacă tacticile de politică ecleziastică, jocurile de culise şi încercările de forţă continuă să se impună asupra criteriilor de discernământ autentic ecleziale şi pastorale.

O ocazie bună pentru a relua drumul corect ar putea să fie tocmai ideea de a reporni de la sinodul panortodox din Creta: a relua drumul de acolo, refăcând consensul şi unitatea eclezială în jurul acelui eveniment pe care patriarhia de Moscova continuă să nu-l recunoască drept adunare panortodoxă şi care totuşi, cu toate limitele sale, a reprezentat un bun început de confruntare şi comuniune între Bisericile ortodoxe în faţa urgenţelor şi problemelor care apar pe drumul lor, în prezent şi în timpul care va veni.

De Gianni Valente

(După Vatican Insider, 7 august 2013)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.