Categorii

Hilarion: papa nu poate fi „arbitru” între ortodocşi

Conflictul devastator care există între patriarhia ecumenică de Constantinopol şi patriarhia de Moscova este destinat prin natura sa să nu rămână problemă „internă” a ortodoxiei. El implică în mod fatal raporturile pe care diferitele părţi în cauză le-au ţesut cu Biserica catolică şi cu papa Francisc. A spus asta fără ocolişuri mitropolitul ortodox rus Hilarion de Volokolamsk care nu pierde ocazia de a-l întâlni pe papa în vizitele sale la Roma. După ce a fost primit de Bergoglio la 19 octombrie, Hilarion a voit să relateze lumii că în colocviul său cu pontiful „o parte importantă a discuţiei a fost rezervată situaţiei din Ucraina”, unde patriarhia de Constantinopol a demarat procedurile pentru recunoaşterea autocefaliei (autonomie deplină) a unei Biserici ortodoxe ucrainene, care nu mai este supusă jurisdicţiei Moscovei. Ca urmare a acestei decizii, patriarhia de Moscova a întrerupt de fapt raporturile de comuniune cu patriarhia ecumenică. Dar cu privire la această ciocnire sfâşietoare – a avertizat Hilarion – papa Francis nu poate avea rolul de arbitru. Mai mult, dezbinarea care sfâşie creştinătăţile ortodoxe de matrice bizantină s-ar putea repercuta repede şi asupra dialogului teologic care există de multe decenii între Bisericile ortodoxe şi Biserica catolică.

Declaraţiile, de mare însemnătate, au fost rostite de Hilarion în cursul unui recent interviu transmis pe canalul tv Russija 24. Biserica ortodoxă rusă – a subliniat Hilarion – „nu se aşteaptă la nicio participare a Vaticanului” în tentativele de a depăşi contrastul apărut între Constantinopol şi Moscova. „Noi – a explicat mitropolitul rus – nu considerăm că papa poate să fie arbitrul acestui conflict”, deoarece „n-ar fi corect să fie implicat în această problemă sau să se aştepte de la el vreo intervenţie, sau ca el să poată exprima solidaritate cu o parte sau cu alta”. „Biserica ortodoxă”, a mai adăugat responsabilul Bisericii ruse pentru raporturile cu străinătatea, „trăieşte după propriile reguli şi propriile canoane, iar noi vom reglementa problema în manieră independentă, fără participarea papei Francisc”.

Viitor în pericol pentru dialogul teologic

Cuvintele lui Hilarion exprimă cu tonuri respectuoase din partea rusă ca Biserica catolică şi Sfântul Scaun să stea la distanţă cuvenită de disputele intra-ortodoxe cu privire la învăţătură şi jurisdicţie. În acelaşi timp, acelaşi Hilarion, în interviul transmis la Russija 24, a arătat clar că ruperea comuniunii dintre Biserica rusă şi patriarhia de Constantinopol va condiţiona şi raporturile dintre patriarhia de Moscova şi Biserica catolică: „În afară de relaţiile bilaterale dintre Biserica rusă şi Biserica de Roma – a explicat Hilarion – există şi dialogul teologic dintre ortodocşi şi catolici”, dar de acum înainte „Biserica ortodoxă nu mai participă la acest dialog, precum şi la toate dialogurile care sunt prezidate sau co-prezidate de patriarhul de Constantinopol”. Mitropolitul rus a exprimat oricum cuvinte de apreciere pentru apropierea asumată până acum de Sfântul Scaun cu privire la dosarul ucrainean: „Noi – a afirmat Hilarion referindu-se la Vatican – nu am înregistrat niciodată vreun sprijin dat actelor autorităţilor ucrainene menite să introducă discriminări în daunele populaţiei rusofone. Luăm act că o poziţie în general echilibrată este exprimată de însuşi papa Francisc, de Vatican, de Biserica catolică la diferite niveluri”.

În acelaşi timp, numărul doi din ierarhia ruso-ortodoxă a risipit vocile insistente despre o posibilă călătorie în Rusia a episcopului de Roma, descurajând cu argumente mai mult decât elocvente orice proiect de vizită papală la Moscova: „Mai ales jurnaliştii, şi nu credincioşii, arată interes faţă de acest lucru”, a afirmat Hilarion, adăugând că „în cadrul Bisericii ortodoxe ruse, cel puţin printre unii credincioşi, inclusiv credincioşii activi, prevalează o atitudine destul de negativă faţă de Biserica catolică. Dacă o astfel de vizită papală ar avea loc, ea ar putea să fie însoţită de anumite provocări, de o anumită nemulţumire, şi noi nu avem nevoie deloc de asta”. Hilarion a amintit şi că „recent, înseşi Biserica catolică din Rusia a declarat că ea consideră prematură vizita papei”.

Bartolomeu: Biserica de Constantinopol „origine” a tuturor Bisericilor locale

Distanţa dintre patriarhia de Moscova şi patriarhia ecumenică de Constantinopol pare să se lărgească, în pofida tuturor apelurilor de a căuta calea comuniunii exprimate şi de reprezentanţii altor Biserici ortodoxe. În timpul liturgiei divine celebrate la 26 octombrie la Salonic, în sanctuarul „Sfântul Dimitrios Xirokrinis”, patriarhul ecumenic Bartolomeu a revendicat cu putere „Bisericii mame” de Constantinopol dreptul de a recunoaşte autocefalia Bisericilor ortodoxe. „Forţa marii Biserici – a spus patriarhul în omilie – nu este din această lume şi nu este atestată de numere. Patriarhia noastră ecumenică este puternică pentru că are o iubire care se oferă ca jertfă şi acţionează prin umilinţă şi cruce”. În organizaţiile lumeşti, a adăugat Bartolomeu, contează numai forţa banului şi a puterii, în timp ce „Biserica de Constantinopol reprezintă întruparea iubirii gratuite a lui Cristos, care nu răstigneşte ci se lasă răstignit pentru prietenii săi, adică pentru toţi oamenii”, inclusiv duşmanii „şi toţi cei care nu sunt în măsură să tolereze această mare realitate”, adică faptul „că patriarhia ecumenică este prima Biserică şi originea tuturor Bisericilor locale”, „Biserica mamă” care „a întemeiat în mod jertfelnic şi a recunoscut toate Bisericile ortodoxe autocefale în lumea contemporană”.

Responsabilitatea „Bisericii mame”, a adăugat patriarhul ecumenic, nu are dată de expirare. Numai Biserica de Constantinopol „deţine această înaltă responsabilitate prin canoanele divine şi sfinte”, şi „de fiecare dată când se încearcă să se interfereze în acest principiu ecleziologic fundamental, se comite un păcat foarte grav în abuzul de autoritate, adică unii susţin că sunt primii fără să fie primii şi să ia iniţiative fără a avea dreptul la asta, uitând că patriarhia ecumenică exercita obligaţia sa în iubire, că este altruistă şi se oferă ca jertfă”.

De Gianni Valente

(După Vatican Insider, 30 octombrie 2018)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.