Categorii

Cardinalul Marx: nu putem fi creştini şi naţionalişti

„Nu putem fi în acelaşi timp naţionalişti şi catolici”. Asta afirmă cardinalul Reinhard Marx, preşedinte al Conferinţei Episcopale Germane, într-un interviu la ziarul Die Zeit în care vorbeşte despre migranţi, despre viitorul Europei, despre populism şi despre diavol.

„Fiind creştini, suntem fie patrioţi fie cetăţeni ai lumii”, afirmă arhiepiscopul de München. „Este adevărat, în politică tendinţa actuală este pentru naţional, autoafirmare. Însă acesta este un mod de a privi lucrurile care nu este al nostru: a menţine prosperitatea care se presupune că este ameninţată din afară. Europa nu trebuie să devină o fortăreaţă, aceasta a fost mereu convingerea noastră. Gândesc la fel ca Jean Monnet: Europa ar trebui să fie o contribuţie pentru o lume mai bună. Creativă, deschisă şi curioasă”.

Pentru cardinalul Marx, „de prea mult timp nu ne dăm seama că suntem o ţară de imigraţie. Avem nevoie de o dezbatere amplă cu privire la o lege despre imigraţie. Dar n-ar fi drept dacă am vrea pur şi simplu «să-i selecţionăm» pe imigraţi pentru a primi numai ingineri şi specialişti informaticieni din alte ţări. Problemele politicii de dezvoltare, ale participării şi ale oportunităţilor egale trebuie să fie strâns legate cu tema imigraţiei”.

Pentru cardinalul Marx actuala mare coaliţie la guvernare în Germania (creştin-democraţii împreună cu social-democraţii) ar fi în măsură să susţină o astfel de misiune, însă în interviu cardinalul nu evită să trateze tema raporturilor grele cu CSU, partid creştin-democrat din Bavaria frate al lui CDU al lui Angela Merkel. Dacă ministrul preşedinte bavarez Markus Soeder a vorbit despre „turism al dreptului de azil”, pentru cardinal expresia „sună ca şi cum ar fi vorba despre persoane aflate în concediu. Mulţi îşi riscă viaţa, mulţi mor pe drum”.

Şi Marx n-a apreciat nici anunţul ministrului de interne german, Horst Seehofer, de a expulza 69 de migraţi în ziua în care împlineşte 69 de ani: „A evidenţia o asemenea conexiune este foarte nepotrivită şi pe bună dreptate a indignat multe persoane”, afirmă cardinalul, care subliniază că „a respinge pe cel care nu are drept de azil poate să fie necesar, dar şi faţă de ei avem o responsabilitate, care începe cu limbajul. Vorbim despre persoane care au aceeaşi demnitate a noastră. în dezbaterea globală observ o lipsă de empatie. Se vorbeşte despre asta ca şi cum ar fi numai cifre sau o ameninţare anonimă răspândită”.

Cât priveşte polemica recentă cu guvernul bavarez cu privire la expunerea crucifixului, „eu – clarifică Marx – sunt în favoarea crucifixului în locurile publice. Am criticat motivaţia adoptată şi modul folosit. Crucea nu este un simbol de demarcare care poate să fie folosit cu finalităţi tactice sau puneri în scenă politice. Ar fi fost mai bine să se vorbească mai întâi cu toate grupurile din societate, inclusiv ateii sau reprezentanţii altor religii, în aşa fel încât să înţeleagă sensul crucifixului şi că este un semn care poate să unească şi să recunoască demnitatea tuturor fiinţelor umane”.

Însă cardinalul nu consideră că CSU a mers la dreapta în timp ce Biserica merge la stânga: „N-aş adopta schema de dreapta şi stânga. Dar din anii ’60 şi ’70 Biserica catolică gândeşte în mod mai global. Conştiinţa Bisericii din Germania este determinată substanţial de atunci de responsabilitatea noastră faţă de lume, şi ca o consecinţă a angajării noastre sociale în multe ţări. Sistemul capilar al Bisericii catolice ajunge în profunzimea rănilor lumii, îndeosebi prin ordinele noastre călugăreşti şi asociaţiile noastre caritative”.

Însă în Germania şi în restul Europei se afirmă populismul. Pentru ce această sensibilitate politică reprezintă o ispită aşa de puternică? „Duşmanul naturii umane – răspunde Marx – este diavolul, afirmă sfântul Ignaţiu de Loyola, pentru că ne face să-l vedem pe celălalt ca pe un duşman. Acesta este şi efectul populismului. Mai întâi încearcă să ne înspăimânte, apoi vin neîncredere, invidia, duşmănia şi ura şi, în sfârşit, este posibil să vină şi violenţa şi războiul”. Şi în schimb „fiinţa umană este prin natură solidară şi promptă să-i ajute pe ceilalţi. Dar când este vulnerabilă, frica întunecă simţurile sale. Nu întâmplător Biblia spune «nu vă fie frică!». Acesta este un mesaj care se poate adopta şi în politică”.

De Iacopo Scaramuzzi

(După Vatican Insider, 21 iulie 2018)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Ne spui părerea ta?

You must be logged in to post a comment.